سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: انصافا در این دوره از انتخابات، چقدر در خیابان تراکت تبلیغاتی کاندیداها را به دست‌تان دادند و چقدر پوستر به در و دیوارهای شهرتان دیده‌اید؟!

این مُلک، ملک همه است

 نسبت به دوره‌هاي قبل، تقريبا هيچ! طبيعتا تبليغات كانديداها متوقف نشده بلكه از محلي به محل ديگر منتقل شده است! اما به كجا؟ فضاي مجازي. اگر در يك‌ماه اخير، گشتي در دنياي مجازي زده باشيد، حرف ما را باور مي‌كنيد. انگار همه اسباب و اثاثيه تبليغات انتخاباتي كف شهر را بار زده باشند، آورده باشند به دنياي سايبر؛ بدون اينكه حتي يك جارو يا خاك‌انداز را جا بگذارند. دقيقا مي‌خواهيم در مورد همين موضوع صحبت كنيم.

  • فضاي مجازي به چه درد كانديداها مي‌خورد؟

زباله كمتر
شما هر چقدر هم در حمايت از كانديداي محبوب‌تان، مطلب بنويسيد و عكس و پوستر در صفحه شخصي‌تان منتشر كنيد، هيچ ديواري كثيف نمي‌شود و هيچ پاكباني به زحمت نمي‌افتد! شايد به همان راحتي كه شما نوشته‌ايد، بقيه هم ضد‌شما و كانديدايتان در صفحه خودتان بنويسند. اما باز هم هيچ آلودگي فيزيكي به شهر اضافه نكرده‌‌ايد و اين نكته‌اي نيست كه به اين راحتي از آن چشم‌پوشي كنيم.

تنوع بيشتر
فضاي مجازي باعث شده كه ستادهاي انتخاباتي به‌جاي آنكه تمركزشان را بر «توزيع» اقلام تبليغاتي بگذارند، به فكر «توليد» محصولات بهتر و متنوع‌تر باشند. انواع و اقسام پوستر، كليپ، فيلم و... كه در اين روزها در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌بينيد، گوياي همين نكته است. ضمن آنكه حالا ديگر توليد اقلام تبليغاتي در انحصار ستادهاي انتخاباتي نيست و هريك از مخاطبان هم مي‌توانند در توليد و توزيع محصولات مشاركت كنند كه هم تنوع محصولات را به‌دنبال دارد و هم تنوع سلايق را.

اثر بيشتر
امروز فضاي مجازي هم امكان تعامل را به همه مخاطبان با هر سطحي از دانش داده و هم تمام افراد، از هر قشر و هر رويكردي را پاي سفره خود كشانده. اين يعني كه حالا هركسي حس مي‌كند كه مي‌تواند بر رأي و نظر ديگري اثر بگذارد؛ و چه چيزي براي كانديداها بهتر از اين؟ امروز ستادهاي انتخاباتي نه فقط روي رأي شهروندان كه روي فعاليت و همكاري تك‌تك افراد حساب مي‌كنند و به آن دل بسته‌اند. بسياري از تبليغات غيررسمي، از همين طريق منتشر مي‌شود.

هزينه كمتر
حتما شما هم يادتان هست كه در انتخابات‌هاي قبلي، از هر كانديدايي ده‌ها تراكت و پوستر در خانه‌تان دريافت مي‌كرديد، غيراز در و ديوارهاي شهر كه با همين پوسترها كاغذديواري مي‌شد. اما حالا، هر شهروندي با خريد يك بسته «داده همراه» كه روي سيم‌كارت شارژ مي‌شود به انواع و اقسام محصولات تبليغاتي دسترسي پيدا مي‌كند. نكته مهم اين است كه شما خودتان هزينه خريد اين تبليغات را مي‌پردازيد، نه ستاد كانديدا.

  • فضاي مجازي به چه درد رأي‌دهندگان مي‌خورد ؟

رشد سريع‌تر
فضاي مجازي به همه اين فرصت را داده كه بدانند تأثيرشان در آينده خودشان، محدود به يك برگه رأي نيست. امروز هر شهروندي با بيان عقايد و نظرات خود در فضاي مجازي مي‌تواند بر آرا و نظرات افراد بسيار ديگري نيز تأثير بگذارد؛ از اقوام و آشنايان نزديك گرفته تا هموطنان ناشناخته. اين بستر، هم باعث افزايش اعتماد به نفس افراد مي‌شود و هم باعث رشد شخصيت و مشاركت اجتماعي او.

دسترسي راحت‌تر
در گذشته تقريبا هر شهروندي براي دريافت تبليغات اختصاصي كانديداها مجبور بود توي خانه بنشيند و چشم به در بدوزد تا ببيند كي تراكت‌هاي تبليغاتي توي حياط خانه مي‌افتد. يا پاي تلويزيون بنشيند به اميد پخش برنامه‌هاي تبليغاتي كانديداها، آن هم در زمان مشخص. اما حالا هر رأي‌دهنده‌اي مي‌تواند با مراجعه به سايت و كانال رسمي كانديداها، به راحتي در جريان جزئيات فعاليت وي قرار بگيرد، آن هم بدون هيچ محدوديتي در حجم مطلب.

شناخت بهتر
براي آنكه تبليغات كانديداها در اختيار مخاطب قرار بگيرد، انواع و اقسام فيلترها و اصلاحات روي آنها انجام مي‌شود. قطعا هر ستادي سعي مي‌كند بهترين نمايش را از كانديداي خود داشته باشد. اما حالا فضاي مجازي اين امكان را فراهم كرده كه شناخت كانديداها از كانال‌هايي غيراز مسير تعريف‌شده ستاد كانديدا ميسر شود. ضمن آنكه سوابق مختلف كانديداها در اين فضا موجود است و افراد به‌سختي مي‌توانند عملكرد خود را از ديگران مخفي كنند.

مطالبه دقيق‌تر
تقريبا هيچ‌كس حوصله و حتي فضاي فيزيكي نگهداري حجم انبوهي از اقلام تبليغاتي را در منزل خود ندارد؛ آن هم براي 4 سال. همين عامل هم مي‌تواند باعث شود كه كانديداها با خيال راحت قول‌هاي عجيب و غريب بدهند و لابد با خودشان بگويند: «اين چيزها رو كي داده و كي گرفته!». اما فضاي مجازي كوچك‌ترين وعده‌هاي كانديداها را هم در يك خاطره بزرگ جمعي ثبت مي‌كند تا سال‌ها بعد بتوان براساس همان گفته‌ها از وي مطالبه كرد و عملكرد او را مورد ارزيابي قرار داد.

  • اندر احوالات «لايو» و دوران پيشا انتخابات

آن تازه به دوران رسيده دهر، آن نشان‌دهنده اعماق بحر، آن زنده‌جوي زنده‌نشان، آن حجم تمام‌كننده بي‌امان، آن پريده از روي دايو، ذكر شيخ ابوالعجايب لايو! گويند كه وي را از عجايب دوران خوانده‌اند؛ چنان‌كه بعد از ظهورش، مردمان خويشتن خويش را به هم نشان ميدادندي آن‌سان‌كه عده‌اي در لحظه از وي دلزده شدندي و روي برگردانيدندي. كرامات او بي‌شمار نوشته‌اند و مردمان در آستانه گزينش رئيس‌الممالك از آن بهره‌ها برده‌اند و هر روز به بهانتي آن را در اينستاي گرامشان روشن كرده‌اند‌ و سخناني چند از نامزدهايشان بديده‌اند. نقل است كه روزي مقامي مسئول بر وي مي‌گذشت و در وصفش چنين گفت كه: «در برهه برگزاري انتخابات، سرويس زنده اينستاگرام يكي از سرويس‌هاي مؤثر است!» و مردمان از چنين ذوق و چنان هوش سرشار، گريبان‌ها دريدند و «به به» گويان سر در چاه ويل مجازستان فروبردند.
روزي ابوالمشاعر مغازي، شب شعر خويش در آن زنده بديد و چنين سرود:
با وجودش يك نفر گردن فرازي مي‌كند/ هر كجا چون مي‌نشيند لايو بازي مي‌كند
مي‌رود در بين مردم، در سخنراني خود/«يا مجازي»، «يا مجازي»، «يا مجازي» مي‌كند

کد خبر 369429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha